Imunitatea si alimentatia corespunzatoare in sezonul rece

Ce este  imunitatea  organismului ?

Imunitatea  reprezinta   proprietatea  oraganismului de a se apara impotriva actiunii diferitilor agenti patogeni, cu alte cuvinte capacitatea lui de a-si pastra sanatatea si integritatea.

Imunitatea scazuta se realizeaza de obicei in sezonul  rece (incepand cu luna septembrie) si duce la cresterea  frecventei  bolilor respiratorii (infectii/viroze), gastrice, intestinale sau cutanate (afectarea structurii  firelor de par, unghiilor).

Cine este cel mai expus la imbolnavire ?

 Categoriile de persoane cele mai expuse  la imbolnavire sunt: varstnici, copii sub 2 ani, nou nascutii, gravidele, pacientii cu boli cronice consumptive, persoanele cu imunosupresie (HIV, neoplasme, leucemii, post chimio/radioterapie), pacientii cu boli inflamatorii intestinale, pacientii cu aciditate gastrica scazuta, pacientii cu operatii  importante (transplant, post-splenectomie), marii  fumatori, consumatorii de etanol, obezii, persoanele cu stress prelungit, pacientii cu colesterol crescut  si  alimentatie saraca in fructe si legume.

Imunitate scazuta! Cum putem  preveni aceasta ?

In  Romania un copil prezinta in medie  5-7 raceli/an  iar un adult  2-4 raceli/an. Pentru a  ajuta organismul nostru  sa se apere si  pentru a face profilaxia adecvata  a imbolnavirilor in sezonul rece trebuie sa recurgem la o serie de masuri. Un rol foarte important il are alimentatia. Ea  ne ajuta intr-o masura destul de mare sa tinem bolile la distanta si trebuie sa faca parte dintr-un stil de viata sanatos.

In consumul  nostru  zilnic ar trebui  sa se regaseasca  alimente  bogate in vitamine, minerale, fibre, antioxidanti, proteine etc. Iata cateva exemple:

  • Vitamina C: ardei rosu, portocale, lamai, grapefruit, kiwi, afine, broccoli, conopida, patrunjel.
  • Vitamina A: morcovi, ficat, peste, ou, unt.
  • Fier: brocoli, spanac, carne.
  • Zinc: paine, peste, carne, oua.
  • Seleniu: nuci, paine, peste, carne, oua.
  • Potasiu: banane, pepene galben, kiwi, caise, mure, peste, oua, carne.
  • Calciu: peste gras, ficat, lapte.
  • Antioxidanti: mere, struguri, produse apicole (miere de albine, propolis, laptisor de matca)
  • Surse probiotice: iaurt, chefir, usturoi, ceapa, ovaz, anghinare.
  • Surse de fibre: paine, fructe  (mere, pere, portocale, capsuni, banane).
  • Acizi grasi omega nesaturati  (scad colesterolul): pestele .
  • Proteine vegetale (cresc  anticorpii din organism ).

 

Alaturi de cele  enumerate mai sus, iata cateva recomandari care ar trebui sa fie luate in considerare incepand cu luna octombrie:

  1. Alimentatie corespunzatoare (sus mentionata)  si un consum  redus de zahar pentru ca acesta interfera cu absorbtia  vitaminei C.
  2. Odihna suficienta, minim 7-8 ore de somn.
  3. Respectarea regulilor de igiena: spalat des pe maini cu apa  si sapun, circa 20 de secunde.
  4. Ai grija de tine cand esti racit/ gripat: tratament corespunzator, odihna (nu  merge la serviciu: risc de  a imbolnavi si alte persoane).
  5. Practica sport, pentru buna functionare a sistemului cardio- vascular si pentru reducerea stresului. Se recomanda: mers la sala, inot  dar si cateva exercitii fizice care se pot afectua acasa.
  6. Renunta la cafeaua in exces. Cafeaua si ciocolata sunt  doua  alimente care nu fac bine sistemului imunitar.
  7. Renunta la fumat.
  8. Consum de alcool cu moderatie: < 10 ml alcool/saptamana.
  9. Folosirea imbracamintei   adecvata  conditiilor meteo.
  10. Vaccinare  conform  recomandarilor medicale.
  11. Efectuarea frecventa a controalelor medicale (cel putin odata la 6 luni).
  12. Evitati pe cat puteti contactul cu persoanele bolnave.

In concluzie, pentru a avea o imunitate buna a organismului in sezonul rece aveti grija la alimentatie si, pe cat posibil, luati in considerare recomandarile de mai sus.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *