PREVENTIE VERSUS TRATAMENT SAU MEDICINA SI CORECTAREA ABUZURILOR

Omul, aceasta fiinta minunata, este alcatuita din trup si suflet. Suntem datori sa avem grija de trupul nostru pentru ca el este “templul sufletului”.
Ne nastem in acest corp, crestem, devenim adulti, inaintam in varsta, iar el poate sa ne fie cel mai bun prieten sau”temnita”noastra, pentru ca deciziile noastre, grija si respectul fata de noi insine, conteaza, stiut fiind faptul ca majoritatea bolilor si afectiunilor ni le facem singuri sau le favorizam, putine ne sunt date ca lectie de viata.
Cumpatarea si echilibrul sunt valabile in tot ceea ce facem, inclusiv in ce priveste stilul de viata si obiceiurile alimentare.
Pentru a trai in armonie , asa cum avem grija de sufletul nostru, trebuie sa avem grija si de trup.
Pentru buna functionare a organismului , acesta are nevoie de hrana de calitate, miscare si exercitii fizice regulate, odihna, evitarea obiceiurilor nesanatoase (fumat, consum exagerat de bauturi alcoolice), putand preveni astfel instalarea diverselor afectiuni.
Alimentatia influenteaza atat starea de sanatate, tonusul de zi cu zi, pana si mirosul specific fiecarei persoane este influentat de ceea ce mancam, pentru ca: DA, CHIAR SUNTEM CEEA CE MANCAM!
O alimentatie echilibrata trebuie sa contina cantitati moderate de zaharuri, proteine si grasimi.
-Fructele si legumele – se consuma proaspete sau cat mai putin preparate termic, oferind in acest fel o puternica sursa de antioxidanti naturali dintre care combinatia de vitamin C si E fiind foarte benefica. Antioxidantii protejeaza impotriva aparitiei cancerului si altor boli,in timp ce in comert sunt intalnite diverse suplimente care ii contin, cercetarile sugereaza ca antioxidantii din surse naturale sunt mult mai benefici.
-incercati sa consumati un curcubeu de legume si fructe in fiecare zi, fructele si legumele colorate avand o concentratie mai mare de nutrienti
-includeti in alimentatie salata verde, brocoli, varza alba, ceapa verde, spanac-bogate in : calciu, magneziu, fier, zinc, potasiu, viatminele A,C,E,K.
-legumele dulci: porumb, sfecla rosie, morcovi, cartofi dulci-sunt surse de zaharuri sanatoase si reduc pofta de dulciuri .
-Carbohidratii si cerealele integrale sanatoase: – bogate in fibre, antioxidanti, dau energie si prin continutul de nutrienti protejeaza impotriva bolilor coronariene, cancer si diabet.
-sunt digerate lent, oferind senzatie de satietate.
-pastreaza stabil nivelul de zahar si insulina din sange.
-surse: fasole, linte, orez brun, quinoa, mei, grau integral.
-Grasimi sanatoase: – nesesare pentru sanatatea inimii, creierului, pielii, unghiilor.
-grasimile omega 3 (EPA si DHA)- reduc riscul de boli cardiovasculare , ajuta la prevenirea dementei.
-consumati:- grasimi din uleiuri vegetale : ulei de masline , porumb, in, grasimi din : nuci, seminte, avocado.
-grasimi animale (acizi grasi omega 3, omega 6 ) : se gasesc in somon, hering, macrou, ansoa, sardine.
– Proteine- ofera energie, formate din aminoacizi care asigura cresterea si dezvoltarea,formarea masei musculare, au rol in imunitate.
-incercati diverse tipuri de proteine: animale (din carne, lactate, oua), dar si vegetale (din fasole, nuci, seminte, mazare, tofu, soia, naut, ciuperci )
Limitati din alimentatie:
-Zaharul -cauzeaza fluctuatii ale glicemiei si de energie.
-consumul exagerat duce la obezitate- din care deriva alte boli, in special cele cardiovasculare si metabolice.
-atentie la sursele ascunse de zahar: cantitati mari se regasesc in : paine, conserve de legume, sosuri pentru paste, fast food, ketchup .
– Sarea – favorizeaza aparitia hipertensiunii arteriale prin retentia secundara de apa pe care o realizeaza.
-duce la decompensarea hiertensiunii arteriale si insuficientei cardiace.
-cosumul recomandat de sare este de 3-5gr/zi (jumatate de lingurita)
-surse ascunse: produse de patiserie, dulciuri, mezeluri, semipreparate, sucuri, apa minerala (are in continut ridicat de Nacl )
-Carbohidratii nesanatosi:- sunt aceia din care au fost eliminate fibrele, taratele, nutrientii principali, asa numitele”calorii goale.”
-sunt digerati rapid, au indice glicemic mare, favorizeaza aparitia diabetului, obezitatii, sindromului de intestine iritabile.
-surse:faina alba (pastele fainoase din faina alba, painea alba), orezul alb,cartoful.
-Grasimile saturate: – surse animale: carne grasa, smantana, unt, mezeluri
-grasimi trans: margarina, bomboane, prajituri, prajeli, prosuse de patiserie
-Sucurile cu adaos de zahar, bauturile energizante, alcoolul (este permis in pahar de 50-100 ml vin pe zi, de preferat sec sau demisec).
-Produsele procesate: mezeluri, semipreparate (pizza, supe, diverse mancaruri ), fast food.
As vrea sa dau cateva exemple de boli pe care “ni le facem singuri”, datorita diverselor abuzuri pe care le facem:-obezitatea (prin exces caloric si consumul alimentelor nesanatoase, sedentarism), care la randul ei favorizeaza aparitia sindromului metabolic (asocierea dintre hipertensiune arteriala, guta, dislipidemie, diabet zaharat), problemelor legate de aparatul osteoarticular (gonartroza, coxartroza).
-guta-favorizata de dietele hiperproteice, bogate in special in carne rosie.
-bpoc (bronhopneumopatia obstructiva cronica)- datorata fumatului.
-ciroza etilica- consum de bauturi alcoolice.
-pancreatita-consum de bauturi alcoolice asociat cu mese bogate in grasimi animale.
-litiaza biliara- fluctuatii ale greutati corporale (ingrasat/slabit), consum de grasimi animale.

In concluzie, as vrea sa subliniez inca o data ca alegerile noastre conteaza ! Intotdeauna este mai bine sa previi decat sa tratezi, pentru ca din nefericire o mare parte din medicina cu acest aspect se ocupa: corectarea efectelor diverselor abuzuri pe care le facem !
Pe viitor o sa ne ocupam de demontarea diverselor : mituri”: ”nu am timp”, ”nu pot,” nu am bani”…
Important este sa vrem, restul vine de la sine!

Dr.Otilia Dolcan
Medic specialist medicina interna
Spitalul de Recuperare Medicala Hipocrat.