SPORT PENTRU SANATATE

SPORT PENTRU SANATATE
De cele mai multe ori mergem la sala de fitness doar ca sa slabim, dar nu ne gandim ca programul de exercitii trebuie ajustat la nevoile noastre. Fiecare dintre noi este UNIC! Avem un bagaj genetic, patologii si antecedente diferite iar solicitarile zilnice nu sunt la fel cu ale colegului de suferinta din sala….si totusi instructorul ne da aceleasi exercitii de facut. Oare este bine? Oare daca suntem asa diferiti , nu ar trebui sa fim tratati ca atare?
Medicina a evoluat mult. Acum stim ca exercitiile fizice pot preveni aparitia anumitor afectiuni cum ar fi: boli cardiovasculare, diabetul zaharat, obezitatea, depresia, artroza, osteoporoza, anumite tipuri de cancer.
Efectele pe termen lung ale practicarii sportului sunt: imbunatatirea functiei cardio-pulmonare- bradicardia (scaderea frecventei inimii), scaderea tensiunii arteriale , cresterea debitului cardiac – imbunatatirea functiei renale de excretie, cresterea metabolismului celular s.a.m.d
Se considera ca activitatea fizica regulata de cel putin 30 minute la intensitate moderata e benefica pentru un stil de viata sanatos dar ramane o intrebare “care ar fi cele mai bune exercitii pentru mine?”.
Dupa o anamneza riguroasa din care aflam antecedentele heredocolaterale (ce boli au avut parintii), antecedentele fiziologice si patologice ale pacientului, medicul poate stabili cel mai bun program de exercitii fizice, dar si cel mai bun sport de practicat in timpul liber. Copiii, femeile si barbatii au nevoi diferite pentru a fi sanatosi. Varsta, dar si jobul cer exercitii distincte, posturari corectoare ,grupe musculare ce trebuie lucrate diferentiat in functie de solicitarile zilnice.
Pentru prevenirea bolilor cardiovasculare , obezitatii si diabetului zaharat pe langa o dieta si hidratare corespunzatoare, se recomanda: plimbarile prelungite, ciclismul si inotul.
Prevenirea osteoporozei, dar si tonifierea musculaturii este atribuita exercitiilor cu greutati.
Pentru afectiunile coloanei vertebrale , dupa diagnosticul exact se recomanda invatarea scolii spatelui (reguli pentru un spate sanatos) si un anumit program de exercitii in functie de afectiune.
Afectiunile articulatiilor membrelor inferioare raspund foarte bine la scaderea in greutate, exercitii de pedalat si gimnastica in apa. Totodata trebuie respectate anumite reguli de igiena a articulatiilor cum ar fi evitarea pozitiilor monotone prelungite.
In cazul prezentei mai multor afectiuni trebuie gasit programul optim de exercitii fizice care sa protejeze zonele cu probleme. De exemplu daca pacientul este obez si are gonartroza ( artroza genunchiului) va evita mersul prelungit in ideea de a slabi.
Timpul fiecaruia dintre noi este limitat si pretios de aceea programul de exercitii fizice trebuie sa fie individualizat si adaptat tuturor patologiilor noastre.
Dr. Veronica Banu
Medic specialist in Medicina Sportiva si Medicina de Recuperare
Fiziokinetoterapeut

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *